Якщо протягом трьох тижнів ви не отримали підтвердження про реєстрацію, зверніться до регіонального центру оцінювання якості освіти
Зовнішнє незалежне оцінювання розпочнеться лише в червні, проте зареєструватися на нього потрібно вже протягом найближчих двох місяців. Документи до відповідного регіонального центру оцінювання якості освіти слід надіслати не пізніше, ніж 5 березня.
Як наголошується на сайті Українського центру оцінювання якості освіти, підтвердженням того, що вас зареєстровано на участь у тестуванні, є сертифікат учасника ЗНО. Якщо з моменту відправлення документів минуло три тижні, проте сертифікат або повідомлення про відмову в реєстрації так і не надійшли, слід звернутися до відповідного регіонального центру. У разі якщо в реєстрації відмовлено (причиною може бути, приміром, неповний перелік документів чи неправильно заповнена картка), внести правки та надіслати новий комплект документів можна ще протягом двох тижнів після закінчення реєстрації.
Нагадаємо, що цього року ЗНО проводитимуть з 11 предметів: української мови та літератури, історії України, математики, фізики, хімії, географії, всесвітньої історії, світової літератури, іноземної мови (на вибір: англійської, німецької, французької, іспанської), біології та російської мови.
До слова, торік у грудні, виступаючи на нараді партнерів Альянсу Програми сприяння зовнішньому тестуванню в Україні, перший заступник міністра освіти і науки, молоді та спорту Євген Суліма наголосив, що нині для профільного міністерства є актуальною проблема поліпшення якості тестів. Посадовець пообіцяв, що міністерство «обов’язково реагуватиме на запити громадськості щодо підвищення якості тестових завдань».
Подати заявку для участі в ЗНО слід упродовж найближчих двох місяців. Фото УНIAН
ЕКСПЕРТНА ДУМКА
Зовнішнє оцінювання потребує законодавчого врегулювання
Лілія ГРИНЕВИЧ, голова Комітету Верховної Ради України з питань науки й освіти:
— Головною проблемою на сьогодні є недостатній розвиток змісту зовнішнього оцінювання. Зокрема потрібно пропонувати відкриті завдання, тобто такі, де дитина може висловити свою думку й не орієнтується лише на готові відповіді. На відміну від ЗНО в тому вигляді, яким воно було на початку, ці завдання з метою економії фактично забрані з усіх предметів, окрім мов. Водночас увесь світ йде шляхом включення завдань із розгорнутою відповіддю, аби діти вчилися висловлювати свою думку, аргументувати її, критично мислити та робити висновки.
Не розв’язано проблему законодавчого врегулювання зовнішнього оцінювання. Це також одне з головних завдань, котре слід терміново вирішити, зокрема — через внесення на розгляд до Верховної Ради законопроекту про вищу освіту.
Законодавче врегулювання ЗНО дасть змогу розв’язати проблеми, пов’язані зі збереженням інформації, з доступом до даних незалежного оцінювання, з використанням цих даних для оцінювання якості освіти, з оплатою праці залучених до проведення й підготовки ЗНО працівників та інших.
Окрім того, ЗНО має великі перспективи розвитку щодо оцінювання навчальних досягнень випускників на різних щаблях освіти. Це може стосуватися початкової, основної, середньої школи, як, наприклад, у сусідніх країнах, де опікуються проблемами так званої доданої освітньої вартості, тобто з’ясовують, що кожна дитина отримала впродовж свого навчання. Так само зовнішнє оцінювання може використовуватися на етапах здобуття освіти у вищій школі — зокрема для визначення результатів навчання бакалаврів.
Звичайно, цьогорічне ЗНО може проводитися тільки за тими правилами, які були визначені раніше. Нині їх ніхто не змінюватиме, адже реєстрація на зовнішнє оцінювання вже розпочалася, умови прийому до вишів ухвалені. Водночас я як голова комітету робитиму все можливе, аби те, що можна буде змінити цього року для законодавчого врегулювання ЗНО, було здійснено під час внесення на розгляд до Верховної Ради законопроекту про вищу освіту в Україні.
Цьогорічне скорочення кількості завдань із фізики та історії України в тестах зовнішнього оцінювання також свідчить про те, що їх бракує, що база тестових завдань в Українському центрі оцінювання якості освіти не розвивається належним чином. Це пов’язано з тим, що на розвиток системи ЗНО виділяють недостатньо ресурсів. На жаль, на сьогодні освіта загалом потерпає від браку фінансування, і ми не бачимо ні її, ні науки серед державних пріоритетів. Це позначається й на системі зовнішнього оцінювання.
Крім того, нині слід говорити про маргіналізацію системи ЗНО. Це відображається в двох аспектах: по-перше, зменшується вага результатів зовнішнього оцінювання при вступі до вишів, необгрунтовано підвищується вага середнього бала атестата, є спроби нав’язування ідеї про необхідність запровадження вступних іспитів. По-друге, відбувається вихолощення змісту ЗНО, зокрема скорочення кількості завдань і брак завдань з розгорнутою відповіддю. Постійна нестача інвестицій у розвиток системи незалежного оцінювання призводить до того, що його зміст не задовольняє ані викладачів, ані вчителів, ані абітурієнтів та піддається справедливій критиці. І таким чином об’єктом критики стає ЗНО загалом.
Натомість треба розуміти, що завдання, закладені в ЗНО, часто стають тими пріоритетами, яким приділяють більшу увагу в школі. Тому очевидно, що коли ми не пропонуватимемо в ЗНО, скажімо, завдань, які потребують логічного мислення, висловлення своєї думки, то цього не навчатимуть і в школі.
ВАРТО ЗНАТИ
♦ Реєстрація на ЗНО триває до 5 березня, останній день внесення змін до реєстраційних даних — 19 березня.
♦ Абітурієнти мають можливість зареєструватися для складання тестів не більш ніж із чотирьох предметів.
♦ Підтвердженням реєстрації для участі в незалежному оцінюванні є сертифікат учасника ЗНО, котрий має надійти рекомендованим листом на поштову адресу, вказану у реєстраційних документах.
АБІТУРІЄНТОВІ НА ЗАМІТКУ
Приготуйте паспорт, довідки та фото