МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ'Я УКРАЇНИ
НАКАЗ
Про затвердження примірних переліків Питань до підпункту 2.1 пункту 2 наказу Міністерства охорони здоров'я України від 16 серпня 2010 року № 682
На виконання підпункту 2.1 пункту 2 наказу Міністерства охорони здоров'я України від 16 серпня 2010 року № 682( z0794-10 ) "Про удосконалення медичного обслуговування учнів загальноосвітніх навчальних закладів", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 10 вересня 2010 року за № 794/18089, з метою раннього виявлення дітей на наявність факторів ризику наркотичних та алкогольних проблем під час обов'язкових медичних профілактичних оглядів учнів загальноосвітніх навчальних закладів НАКАЗУЮ:
1. Затвердити:
1.1. Примірний перелік питань до профілактичної консультації для батьків або законних представників учнів загальноосвітніх навчальних закладів віком від 6 до 8 років щодо виявлення факторів ризику алкогольних та наркотичних проблем та роздатковий матеріал до тест-анкети, що додаються.
1.2. Примірний перелік питань до профілактичної консультації для батьків або законних представників учнів загальноосвітніх навчальних закладів віком від 9 до 18 років щодо виявлення факторів ризику алкогольних та наркотичних проблем та роздатковий матеріал до тест-анкети, що додаються.
1.3. Примірний перелік питань до профілактичної консультації для батьків або законних представників учнів загальноосвітніх навчальних закладів, які вживають алкоголь чи наркотичні речовини, та роздатковий матеріал до тест-анкети, що додаються.
2. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Міністра Моісеєнко Р. О.
Віце-прем'єр-міністр України — Міністр
Р. В. Богатирьова
Додаток 1 "а" до форми первинної облікової документації № 086-2/о "Карта профілактичної роботи з учнями загальноосвітніх навчальних закладів, їх батьками або законними представниками щодо виявлення факторів ризику алкогольних та наркотичних проблем"
ПРИМІРНИЙ ПЕРЕЛІК питань до профілактичної консультації для батьків або законних представників учнів загальноосвітніх навчальних закладів віком від 6 до 8 років щодо виявлення факторів ризику алкогольних та наркотичних проблем
А) Сімейний захист щодо появи наркотичних/алкогольних проблем у дитини
Інструкція: будь ласка, відзначте свою відповідь на запропоновані нижче питання позначкою "+"
Питання
Відповідь
Так
Ні
1. Чи є у Вашій родині чіткі правила щодо вживання алкоголю?
2. Чи є у Вашій родині чіткі правила щодо вживання наркотиків?
3. Чи є у Вашій родині чітка система сприйнятливих винагород та покарань щодо поведінки дитини?
4. Чи цікавитесь Ви (будете цікавитися) шкільним життям своєї дитини?
5. Чи цікавитесь Ви (будете цікавитися) позашкільним життям своєї дитини?
6. Чи маєте Ви за правило святкувати маленькі перемоги або здобутки Вашої дитини та інших членів Вашої родини?
7. Чи розповідає дитина про свій день: хороші події?
8. Чи розповідає дитина про свій день: погані події?
9. Чи цікавитесь Ви думкою дитини щодо перегляду певного телевізійного сюжету або фільму?
14. Чи виконуєте Ви спільно з дитиною повсякденні обов'язкові або сезонні роботи (наприклад, по дому, на городі, дрібний ремонт, догляд за квітами тощо)?
Чим більше позитивних відповідей Ви відзначили, тим менший ризик появи наркотичних або алкогольних проблем має Ваша дитина.
Рекомендація: якщо Ви відзначили відповіді з позначкою "Ні", варто переглянути свої стосунки з дитиною і частіше спілкуватися з нею.
Б) Особистісний захист щодо появи наркотичних/алкогольних проблем у дитини
Інструкція: будь ласка, відзначте відповідь на запропоновані нижче питання позначкою "+"
Питання
Відповідь
Так
Ні
Не знаю
1. Чи поважає себе Ваша дитина?
2. Чи є дитина для Вас особистістю, яка має право на повагу?
3. Чи розмовляли Ви з дитиною про те, що саме їй подобається в собі?
4. Чи даєте Ви своїй дитині можливість самостійно знаходити вихід із складних ситуацій в житті?
5. Чи проявляє дитина твердість в ситуаціях, які потребують відповіді: "ТАК" або "НІ"?
6. Чи знає дитина, що означає слово "успіх"?
7. Чи знаєте Ви, в яких ситуаціях дитина почуває невпевненість у собі?
8. Чи має дитина можливість висловлювати власну точку зору на те чи інше питання?
9. Чи просите Ви пробачення у своєї дитини, коли неправі?
Чим більше позитивних відповідей Ви відзначили, тим ефективніший особистісний захист від появи наркотичних/алкогольних проблем має Ваша дитина.
Рекомендації: якщо Ви відзначили відповіді з позначкою "Ні" або "Не знаю", варто звернути увагу на ці питання та по можливості обговорити їх з дитиною. Деякі з вищезазначених питань потребують тренування дитини (наприклад, розвиток впевненості, вміння відмовляти тощо). Звертайтесь час від часу до питань анкети упродовж років навчання дитини у школі, щоб зменшити ризики та підсилити особистісний захист дитини.
Додаток 1 "б" до форми первинної облікової документації № 086-2/о "Карта профілактичної роботи з учнями загальноосвітніх навчальних закладів, їх батьками або законними представниками щодо виявлення факторів ризику алкогольних та наркотичних проблем"
РОЗДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ до примірного переліку питань для батьків або законних представників учнів загальноосвітніх навчальних закладів віком від 6 до 8 років для профілактичної консультації щодо виявлення факторів ризику алкогольних та наркотичних проблем
Коротко про головне
А) Деякі уявлення батьків, що створюють додаткові ризики для дитини
Уявне
Реальне
"З моєю дитиною це ніколи не трапиться..."
Більшість батьків, які приводять на прийом до нарколога підлітка з алкогольною або наркотичною залежністю кажуть: "Ми думали, що з нашою дитиною це ніколи не трапиться...". Самовпевненість батьків не здатна захистити дитину.
"Батьки повинні одягати і годувати дитину, а профілактикою повинні займатися психологи, лікарі та вчителі..."
Сімейний захист — це найважливіше, оскільки дитина насамперед потребує уваги і розуміння батьків.
"Алкоголіками та наркоманами стають тільки ті підлітки, батьки яких зловживають цими речовинами..."
Безперечно, такий фактор вдома збільшує ризик, проте не є головною причиною цих проблем у дитини. Є достатньо підлітків, які мають алкогольну або наркотичну залежність, проте їх батьки не вживають алкоголь та наркотики.
"Для того, щоб дитина задовольнила цікавість, можна навмисно їй дати спробувати один раз алкоголь, тютюн або травку..."
Подібні експерименти дуже ризиковані. Адже дитині може і сподобатися. Ще вона може мати хибне уявлення про те, що відчуття від першого разу, як правило, погані, тому треба спробувати ще, але пізніше. І повірте, це вже буде не під наглядом батьків. Та й дозвіл на вживання, одержаний від батьків, теж запам'ятовується.
"Наша дитина має добру поведінку та відмінні оцінки, вона ніколи не матиме проблем, пов'язаних із вживанням цих речовин..."
Зразкова поведінка та гарні оцінки не захистять від натиску однолітків — споживачів алкоголю та наркотиків. Така дитина може не мати головного у цій справі — корисних навичок: протистояння тиску, вміння відмовити, впевненості у собі, самоповаги, навичок ефективного спілкування.
"Треба заборонити дитині дивитися фільми та рекламні ролики, в яких демонструють атрибути вживання спиртних напоїв та наркотичних засобів"
Ми не зможемо завжди бути поруч з дитиною. Вона рано чи пізно побачить, почує та зробить власні висновки щодо вживання алкоголю та наркотиків. Заборона викличе лише одне — опір. Краще запропонувати альтернативу.
"Щоб у дитини не виникало бажання вживати наркотики, треба показати їй наркомана, які у нього руки, ноги, як йому погано..."
Мислення дитини не сприймає жахливі картинки про людину, яка вживає наркотики, як можливі власні проблеми, це надто далеко від неї. Єдине, що може викликати такий метод впливу, — це цікавість щодо перегляду.
"Для кращої профілактики необхідно контролювати дитину в усьому..."
Надмірний контроль та опіка викликають лише протест, агресію, замкнутість, примушує дитину чи підлітка вдаватися до обману та хитрощів.
"Дитина не матиме з цим проблем, якщо поряд не буде друзів, які вживають алкоголь та наркотики"
Встановлено, що наявність друзів, які вживають алкоголь та наркотики, на 15 % підвищує ризик вживання алкоголю або наркотиків, проте не є власне причиною вживання. Дитина чи підліток самі обирають собі компанію, самі приймають рішення щодо вживання, окрім випадків, пов'язаних з насиллям.
"Матеріальне забезпечення дитини захищає від проблем з наркотиками та алкоголем. .."
У більшості випадків підлітки починали вживати алкоголь та наркотики, маючи чималеньку суму кишенькових грошей. Невміле поводження з грошима, відсутність поваги до заробітку батьків провокують ризикові дії. Купуючи за гроші розваги, може виникнути бажання спробувати щось більше.
Б) Сімейний захист
- Дізнайтесь правду про алкоголь, наркотики та ВІЛ/СНІД, щоб підтримати розмову з дитиною. Важливо навчити дитину відрізняти факти від хибних уявлень.
- Приклад, який Ви надасте дітям у вживанні алкоголю, тютюну, наркотиків, підтримці власного здоров'я та шляхів подолання поганого настрою набагато впливовіший, ніж будь-яка теоретична інформація.
- Виробіть сімейні правила. Важливо пам'ятати, що ті правила поведінки та відносини між членами родини, які ми встановлюємо у себе вдома, надзвичайно впливають на формування світогляду дитини та її майбутню поведінку. Вони допомагають дитині зрозуміти, що батьки зацікавлені у її благополуччі. Дитина, яка робить те, що хоче, відчуває, що байдужа батькам. Жорсткі правила, постійний контроль можуть призвести до деструктивної поведінки дитини. Замість заборони, познайомтесь з оточенням Вашої дитини. Запросіть її друзів додому та проведіть спостереження, що саме відбувається з Вашою дитиною під час її спілкування. Це буде корисна інформація для подальшої бесіди з Вашою дитиною.
- Розділяючи з дитиною свій вільний час, цікавтесь її життям, допомагайте у виборі захоплень, проводьте з дитиною вправи та рольові ігри, які навчають відстоювати свою позицію, говорити "ні" в небезпечних ситуаціях, впевнено себе поводити. Важливо задовольняти потреби дитини у прояві любові, ніжності, увазі, повазі та розумінні.
- Надайте можливість дитині брати участь у родинному житті, винагороджуйте її навіть за маленькі досягнення.
- Навчіть дитину переносити невдачу. Іноді варто, щоб дитина знайшла вихід самостійно, а ми просто підтримали її та були поруч.
Додаток 2 "а" до форми первинної облікової документації № 086-2/о "Карта профілактичної роботи з учнями загальноосвітніх навчальних закладів, їх батьками або законними представниками щодо виявлення факторів ризику алкогольних та наркотичних проблем"
ПРИМІРНИЙ ПЕРЕЛІК питань до профілактичної консультації для батьків або законних представників учнів загальноосвітніх навчальних закладів віком від 9 до 18 років щодо виявлення факторів ризику алкогольних та наркотичних проблем
А) Виявлення ризику наявності ознак вживання наркотичних речовин у дитини або підлітка
Інструкція: будь ласка, відзначте знаком "+" з наведених нижче ознак ті, які Ви помічали в поведінці своєї дитини або в її зовнішньому вигляді.
Ранні ознаки вживання наркотичних речовин
Відповідь
Різкі зміни у поведінці (необґрунтована агресивність, злобність, замкнутість, зміна кола друзів, неохайність), що не були властивими раніше
Поява проявів обману, відчуженості, що не були властивими раніше
Зникнення цінних речей і грошей з дому, крадіжки
Відсутність зацікавленості до навчання, праці, захоплень, телебачення, Інтернету тощо
Знаходження шприців, голок, гумових джгутів, таблеток, наркотичних речовин, целофанових пакетів, клею
Наявність слідів від ін'єкцій на будь-яких частинах тіла, особливо на передпліччі
Розлади сну (безсоння або надзвичайно тривалий сон, сон удень, важке пробудження та засипання)
Розлади апетиту (різке підвищення апетиту або його відсутність, вживання незвичайних за обсягом кількостей солодощів, поява надзвичайної спраги)
Коливання розміру зіниць (зіниці різко розширені або звужені до шпилькової голівки) та кольору шкіри (різко бліда, сірувата)
Якщо Ви маєте позитивні відповіді, у Вас є причини почати турбуватися.
Рекомендації: спочатку перевірте Ваші підозри. Ознаки вживання наркотиків можуть бути різними, залежно від того, який наркотик, в якій кількості та комбінації вживає дитина. Якщо підозри підтвердились, застосуйте рекомендовані в інформаційних листках дії батьків у таких ситуаціях.
Б) Наскільки добре я знаю свою дитину
Інструкція: будь ласка, підкресліть обрані Вами варіанти відповідей на запропоновані питання. Відповідей може бути кілька.
Яка музика подобається моїй дитині?
класична
рок
поп-музика
джаз
не слухає музику
не знаю
Що любить читати моя дитина?
наукова література
художні твори
журнали, газети
інтернет-сторінки
не читає взагалі
не знаю
Що любить робити моя дитина у вільний час?
грати за комп'ютером
проводити час з родиною
проводити час з друзями
дивитися телевізор, відео
займатися спортом
займатися творчістю
інше (............................................)
не знаю
Будь ласка, запишіть відповіді на запропоновані питання:
1. Яка улюблена страва моєї дитини?
2. Які улюблені кольори моєї дитини?
3. Які телепередачі любить дивитися моя дитина?
4. Про що мріє моя дитина?
5. Що засмучує мою дитину найбільше?
6. В яких ситуаціях моя дитина почуває себе невпевнено?
7. Чи подобаюсь я своїй дитині?
Рекомендації: якщо Ви не знаєте відповіді на наведені питання, варто поспостерігати за дитиною, більше часу проводити з нею і, головне, спілкуватися у формі діалогу. Запропонуйте дитині допомогти Вам заповнити цю анкету.
Додаток 2 "б" до форми первинної облікової документації № 086-2/о "Карта профілактичної роботи з учнями загальноосвітніх навчальних закладів, їх батьками або законними представниками щодо виявлення факторів ризику алкогольних та наркотичних проблем"
РОЗДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ до примірного переліку питань для батьків або законних представників учнів загальноосвітніх навчальних закладів віком від 9 до 18 років для профілактичної консультації щодо виявлення факторів ризику алкогольних та наркотичних проблем
Коротко про головне
А) Ефективне спілкування з підлітком в родинному колі
Ефективне спілкування з підлітком це -
- ЗНАННЯ ЙОГО ПОТРЕБ,
- РОЗУМІННЯ ЙОГО ПОВЕДІНКИ,
- НАЯВНІСТЬ ДІАЛОГУ, А НЕ МОНОЛОГУ.
Ефективному спілкуванню з підлітком заважають:
- НАДМІРНА ОПІКА,
- НАДМІРНИЙ КОНТРОЛЬ,
- ВІДСУТНІСТЬ ДОВІРИ МІЖ БАТЬКАМИ ТА ДИТИНОЮ.
Рекомендовані теми для спілкування з підлітком в родинному колі
- Що робить людину унікальною?
- Чи важко відмовити другу, якщо той запропонує випити чи покурити? Чому?
- Що таке дружба?
- Що таке повага?
- Яким чином можна завоювати повагу друзів?
- Чи можна розважатися без алкоголю та наркотиків? Як?
- Які проблеми можуть бути, якщо почати вживати наркотики?
- Хто для тебе є кумирами і чому?
- Що означає мати власний погляд на щось? Чи важливо це?
- Що для тебе означають гроші?
- Що для тебе є "цінність"?
- Які наслідки раннього вживання алкоголю?
- Чому марихуана ("травка") — це наркотик?
- Які методи допомагають тобі поліпшити настрій?......................
Батьківство — це привід більше часу проводити з дитиною, розмовляти з нею, а не стежити та контролювати кожен її крок.
Б) Основні фактори ризику появи наркотичних та алкогольних проблем у дітей та підлітків
СОЦІАЛЬНІ:
Алкогольні та наркотичні проблеми у близьких родичів.
Проблеми організації та управління сім'єю.
Вживання наркотиків батьками.
Друзі, які вживають наркотики або алкоголь.
Деструктивний стиль виховання.
Ігнорування батьками потреб дитини.
Наявність "зайвих грошей".
ОСОБИСТІСНІ:
Рання антисоціальна поведінка дитини.
Академічне відставання у середній школі.
Відсутність зв'язку зі школою.
Відчуженість, схильність до бунтарства.
Ранній досвід першого вживання психоактивної речовини.
Наявність хибних уявлень щодо вживання психоактивних речовин.
Проблеми у спілкуванні.
Нещасливе кохання.
БІОЛОГІЧНІ:
Фізіологічні особливості організму
В) Дії батьків, які підозрюють вживання наркотиків дитиною:
- не піддавайтеся паніці. Перевірте, чи правдиві Ваші підозри;
- простежте уважно за дитиною декілька днів, не виявляючи зайвої підозрілості;
- обговоріть свої спостереження з людьми, які знають Вашу дитину і яким Ви довіряєте. Можливо, після цього Ваші підозри розвіються.
Поговоріть зі своєю дитиною, враховуючи такі рекомендації:
- необхідно обрати відповідне місце та час для серйозної розмови;
- визначте конкретний предмет розмови (що саме не подобається Вам у поведінці дитини, що викликає занепокоєння);
- знайдіть спільну мову з дитиною;
- зберігайте спокій, дайте дитині можливість висловитися;
- якщо Ви не знаєте, як поводитися в ситуації, що склалася, — зверніться по допомогу до фахівця-психолога;
- підтримайте Вашу дитину, виявляючи розуміння та терпіння;
- висловлюючи свій неспокій, поясніть дитині всю небезпеку шляху, що пов'язаний із вживанням наркотиків.
Додаток 3 "а" до форми первинної облікової документації № 086-2/о "Карта профілактичної роботи з учнями загальноосвітніх навчальних закладів, їх батьками або законними представниками щодо виявлення факторів ризику алкогольних та наркотичних проблем"
ПРИМІРНИЙ ПЕРЕЛІК питань до профілактичної консультації для батьків або законних представників учнів загальноосвітніх навчальних закладів, які вживають алкоголь чи наркотичні речовини
А) Тест на визначення алкогольної залежності
Інструкція: Ви та Ваші рідні маєте можливість дізнатися, чи є вживання алкоголю проблемою для Вас. Для цього дайте відповідь "Так" чи "Ні" на запропоновану нижче серію питань.
Питання
Відповідь
Так
Ні
1. Чи звичним є для Вас багато пити алкогольних напоїв після образи, негараздів або важкого дня?
2. Коли Ви знаходитеся під тиском з якоїсь причини, чи завжди Ви випиваєте більше, ніж у звичайному стані?
3. Чи можете Ви випити більше алкоголю тепер, ніж колись, коли Ви вперше почали випивати?
4. Чи були такі ситуації, коли Ви "зранку після" не могли згадати частину подій напередодні — хоча друзі кажуть, що Ви були при свідомості?
5. Коли випиваєте з іншими, чи намагаєтесь Ви випити дещо більшу кількість алкоголю, щоб вони не знали?
6. Чи бувають такі ситуації, коли Ви почуваєтесь недобре за відсутності алкоголю?
7. Коли Ви починаєте випивати, чи поспішаєте Ви випити першу склянку швидше, ніж раніше?
8. Чи почувалися Ви дещо винним у зв'язку з Вашим вживанням алкоголю?
9. Чи дратує Вас, коли друзі або члени Вашої родини обговорюють Ваше вживання алкоголю?
12. Чи знаходите Ви, як правило, причину того, що Ви забагато випиваєте? Чи можете випити без причини?
13. Коли Ви тверезий, чи часто жалієте про те, що Ви зробили чи сказали, коли були в стані алкогольного сп'яніння?
14. Чи намагались Ви контролювати своє вживання алкоголю, змінюючи алкогольні напої, чи іншими способами?
24. Чи почуваєтесь Ви дещо депресивно та чи цікавить Вас наступне: "Чи варте життя того, щоб жити?"
Результат та рекомендація: якщо Ви відповіли "Так" на одне або декілька з цих питань, Ви маєте симптоми, які можуть вказувати на алкогольну залежність. Відповідь "Так" на три та більше питань у різних категоріях вказують на наступні ступені тяжкості алкогольної залежності:
Питання з 1 по 8: на ранній ступінь проблеми.
Питання від 9 до 21: на середній ступінь.
Питання з 22 по 26: на тяжкий ступінь. Варто звернутися по допомогу до фахівців у разі наявності проблеми.
Б) Тест на визначення алкогольної залежності
Інструкція: Ви та Ваші рідні маєте можливість дізнатися, чи є вживання алкоголю проблемою для Вас. Для цього дайте відповідь "Так" чи "Ні" на запропоновану нижче серію питань.
Питання
Відповідь
Так
Ні
1. Чи приймали Ви рішення перестати випивати тиждень чи більше, але протрималися лише декілька днів?
2. Чи бажаєте, щоб оточуючі люди перестали вказувати, що робити Вам на рахунок випивки?
3. Ви коли-небудь переключалися з одного виду напою на інший, сподіваючись, що це буде утримувати Вас від пияцтва?
4. Чи пили Ви алкоголь з ранку протягом минулого року?
5. Чи знаєте Ви людей, хто може пити спокійно і не втручатися в ніякі проблеми?
6. Чи мали Ви проблеми, пов'язані з вживанням алкоголю протягом минулого року?
7. Чи створюють випивки проблеми вдома?
8. Чи намагались Ви випити більше за людей, що святкують якусь подію, тому що Вам було недостатньо?
9. Чи говорили Ви собі, що Ви можете зупинитись, коли Ви захочете, навіть якщо Ви продовжуєте п'яніти, коли Ви цього не хочете?
Результат та рекомендація: якщо Ви відповіли "Так" на 4 або більше з цих питань, Ви маєте проблеми з алкоголем і тому варто звернутися по допомогу до фахівців.
В) Експрес-діагностика спрямована на дослідження наявності психоактивних речовин у слині дитини. Проведення лабораторного дослідження добровільне та анонімне.
Додаток 3 "б" до форми первинної облікової документації № 086-2/о "Карта профілактичної роботи з учнями загальноосвітніх навчальних закладів, їх батьками або законними представниками щодо виявлення факторів ризику алкогольних та наркотичних проблем"
РОЗДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ до примірного переліку питань для батьків або законних представників учнів загальноосвітніх навчальних закладів, які вживають алкоголь чи наркотичні речовини для профілактичної консультації
Коротко про головне
Дії батьків (законних представників), які дізналися про вживання наркотичної речовини дитиною
Якщо Ви переконані на всі 100%, що Ваша дитина вживає наркотики, і вона також зізнається у цьому, Вам доведеться розпочати змінювати ситуацію зі своєї (!!!) поведінки. Для того, щоб наробити менше помилок, скористайтеся цими правилами при спробах допомогти дитині відмовитися від наркотиків.
Що варто зробити:
- уважно спостерігати, якщо не впевнені — нагромаджувати факти, обговорити їх з дитиною;
- звернутися до фахівця самостійно або разом;
- знайти, що можна змінити у власній поведінці, щоб впливати на ситуацію;
- намагатися бути послідовними;
- дізнатися про можливі види допомоги на цьому етапі;
- залучити до розв'язання проблеми можливих союзників;
- шукати причину, можливо, дитина потребує більше уваги з боку батьків; відсутність інтересів (хобі); відсутність взаєморозуміння в родині; можливо, забагато опіки та контролю чи, навпаки, замало тощо.
Чого не варто робити:
- кричати;
- панікувати;
- "читати нотації";
- погрожувати;
- залякувати;
- втрачати самовладання;
- вимагати обіцянок, "що це востаннє";
- розраховувати на повну щирість;
- очікувати негайних змін від дитини;
- виправдовувати дитину перед вчителями, сусідами, родичами;
- обвинувачувати себе й оточуючих;
- обіцяти вжити нереальних заходів.