Концепція стимулювання і боротьби

    Концепція стимулювання і боротьби

    Реформа податкової системи покликана здолати «тіньову» економіку

    Нещодавно Міністерство фінансів спільно з Державною податковою службою презентували зміни до вітчизняної податкової системи. Вони розроблені на виконання економічних реформ Президента і передбачають зменшення кількості малоефективних зборів, визначення величини ставок, розширення об’єктів оподаткування, перегляд пільг і поліпшення системи адміністрування податків.

    Від мети…

    Пояснюючи необхідність внесення змін, перший заступник міністра фінансів Анатолій Мярковський наголосив, що вони стосуватимуться головної законодавчої та нормативно-правової бази, яка регулює сферу оподаткування. Мета цих заходів — найповніше використання стимулюючої функції податків та усунення структурних деформацій в економіці. Йдеться передусім про занепад окремих галузей промисловості, експорт сировини та товарів з низьким рівнем обробітку, створення умов для розвитку вітчизняного виробництва.

    Ще однією метою є ліквідація тіньового сектору економіки. У фіскальному розумінні це той ВВП, що виведений з-під оподаткування через так званих оптимізаторів, які перетворюють активи та розрахунки за них у готівку на території України і безготівку на рахунках закордонних банків. Суми чималі: за оцінками експертів, це приблизно 350 млрд грн за рік.

    Посадовець зауважив, що багато в чому в цих напрямках вдалося просунутися завдяки кодифікації податкового законодавства. І хоча Україна з цим запізнилася, ефект був істотний: види податків скорочено з 43 до 23, зменшено витрати на адміністрування, понижено ставки оподаткування. Попри таке послаблення фіскального тиску, планові показники надходжень до бюджету виконано на 100,3%. Однак новий кодекс не зміг знівелювати тіньовий сектор, тому виникла потреба подальших змін податкової системи.

    Відсоткові гойдалки — як утриматися? Фото з сайту nsportal.ru

    …до її втілення

    За словами першого заступника голови ДПС Андрія Ігнатова, концепція реформування податкової системи передусім пов’язана з тим, що адміністративними заходами вплинути на детінізацію економіки не вдалося. Єдиний дієвий спосіб — усунення причин та умов її існування. Йдеться про високе податкове навантаження на підприємство з точки зору його власника та нарахування на фонд оплати праці.

    Розрахунки показали, що ефективне податкове навантаження на власника за чинної системи оподаткування становить 45,5% у виробництві та 42% — у торгівлі. Насправді ж воно мало б бути на рівні 19,2 та 16,4% відповідно. Наразі «послаблюють» тиск так звані оптимізатори, які не лише допомагають ухилятися від оподаткування, а й формують отой злощасний «тіньовий» сектор. Якщо ж сама держава знизить податкове навантаження у виробництві до 37%, це стане стимулом, щоб позбутися оптимізаторів.

    Щодо фонду оплати праці, де навантаження сягає 52% і за виплату 1 грн зарплати працедавець має перерахувати в бюджет 1,07—1,26 грн, то в разі зниження фіскального навантаження до 20—28,5% можна буде легалізувати до 150 млрд грн, запевнив А. Ігнатов.

    Щоб реанімувати стимулюючу функцію податків, автори концепції пропонують змінити їхні ставки: ПДВ — з 20 до 12% (та впровадити паралельно з ним податок з обігу за ставкою 2,5%), єдиного соціального внеску — з 37—49 до 15%, податку з доходів фізосіб — з 15 (17) до 20—15—10%. Водночас задля того, щоб не допустити зниження надходжень до бюджету, передбачено так звані компенсатори. До їх числа належить скасування пільг і розширення бази оподаткування. Зокрема це стосується ПДВ — додаткове обкладання продажів за ставкою 2,5 —2%, єдиного соціального внеску — оподаткування покупки безготівкової іноземної валюти за ставкою 3%.

    І це ще не весь арсенал пропозицій. Серед важливих змін — збільшення мінімальної заробітної плати до 2 тис. грн, зміна тарифної ставки в частині коефіцієнтів кваліфікаційних розрядів та її обов’язковість не лише для бюджетників, а й для всіх платників. Окрім того, встановлення максимально доступного ліміту в розмірі 10% для кількості працівників, які зараховані на неповну ставку.

    Усі ці новації не позбавлені ризиків. Передусім ідеться про тимчасовий дефіцит коштів до Зведеного бюджету й до Пенсійного фонду. Про опір з боку великого бізнесу та галузевого лобі. І навіть про спротив соціальної групи людей, яка отримує нетрудові доходи у фіскальній сфері.

    Однак позитивні результати мають перевершити ризики. Очікується, що зміни сприятимуть розвитку обробних галузей промисловості і виробництва товарів народного споживання, тобто тієї продукції, яка має вищу частку доданої вартості. А це, в свою чергу, сприятиме створенню нових робочих місць і зменшенню безробіття.

    КОМПЕТЕНТНО

    Послаблення фіскального тиску не анулює держконтроль

    Владислав ЛУК’ЯНОВ, перший заступник голови Комітету Верховної Ради з питань бюджету:

    — Я підтримую головні положення представленої концепції, але одразу хочу застерегти, що можуть бути проблеми у сфері адміністрування податків та боротьби з «тінню». Для їх розв’язання слід створити відповідне правове поле, інакше до нас будуть претензії з боку СОТ і МВФ.

    Ще одне застереження стосується недонадходжень до бюджету на першому етапі реформування. Я не впевнений, що запрацюють одразу ті додаткові компенсатори, які запропоновано ввести. Адже вихід із «тіні» бізнесу, який роками ухиляється від податків, не відбудеться одразу. Тут окрім благородного кроку назустріч підприємцям у вигляді зниження податкового тиску знадобиться ще й чітка та злагоджена робота контролюючих органів, аби змусити махінаторів працювати чесно. Має бути досить чітка позиція держави щодо тих, хто не сплачує податків до бюджету і фактично забирає кошти в найнезахищеніших верств населення, яким ні з чого виплачувати соціальну допомогу.

    З іншого боку, щоб визначити оптимальний рівень зборів до бюджету, треба провести глибші теоретичні розрахунки. Зокрема має бути побудовано прогнози розвитку основних галузей і створено модель отримання ними прибутків. Подивившись на той обсяг додаткового продукту, який виробляє кожна з них, і на вклад у загальний ВВП держави, можна правильно розрахувати ту частку, яку отримає бюджет.

    Чи не найбільше мене тривожить зниження єдиного соціального внеску, адже добре знаю, яка напружена ситуація з доходами і видатками в Пенсійному фонді. Особливо це складно за умов збільшення соціальних виплат та пенсій. Тобто всі ці питання треба збалансувати, причому за участі представників Пенсійного фонду та експертів цієї сфери. Найголовніше ж — усім слід зрозуміти, що альтернативи курсу реформ немає. Тому так важливо, щоб їх позитивно сприймав бізнес.

    Без експерименту в регіоні не обійтися

    Валерій ГЕЄЦЬ, директор державної установи «Інститут економічного прогнозування» НАНУ:

    — Боротьба з «тіньовим» сектором економіки — благородна мета, і я переконаний, що починання Мінфіну та ДПС слід підтримувати. Останні наші перевірки 700 приватизованих підприємств (до кінця року їх буде 1 тис.) показали, що до зміни власника вони всі були прибутковими, нині ж працюють зі збитками. Причому обсяги експортної діяльності збільшилися, як і зношеність основних фондів. Це свідчення того, що їхня діяльність спрямована зовсім не на економічне зростання та високу ефективність.

    Однак головну увагу я хочу зосередити на ризиках реформування. Ось лише деякі з них. Якщо паралельно з ПДВ уводити податок з обігу, це призведе до того, що замість одного матимемо два податки. Узгодити їхнє існування буде непросто. Однак найважливіше те, що матеріаломісткі галузі потрапляють у досить невигідні умови. Щодо цього є певні розрахунки, адже таку ідею прагнули втілити в життя ще років п’ять — сім тому. Вони показали, що створюється надто різне навантаження на ці види діяльності. До того ж сума двох податків може бути більшою, ніж сьогоднішній ПДВ з його 20%. Тобто слід прорахувати всі ці загрози, причому за участі широкого кола вчених та експертів.

    Ще одна проблема — зниження ставки ПДВ з 20 до 7—12%. Це фактично орієнтація на різні ставки податків на імпорт і на внутрішні операції. Така неоднозначність приховує серйозні перспективи для зловживань на митниці. Не варто забувати, що нині ПДВ дає 40% бюджетних доходів. Чим їх можна адекватно замінити, треба досить добре подумати. Досвід європейських країн показує, що цей податок не знижують, а навпаки підвищують.

    Не менш важливі інші новації. Приміром, скасування пільг з доходів фізосіб. Питання досить багатозначне, адже це податок, який не сплачують найвразливіші верстви населення.

    Урядовий Кур'єр

    Рейтинг: 4.5/5, основан на 25 голосах.
    Нравится

    Это будет Вам интересно

    Про стипендії імені Тараса Шевченка, Міністерство освіти і науки України

    Про стипендії імені Тараса Шевченка На виконання Указів Президента України від 9 листопада 2000 року № 1216( 1216/2000 ) «Про Порядок призначення стипендій імені Тараса Шевченка учням середніх загальноосвітніх навчальних закладів» та від 2 жовтня 2013 року № 539( 539/2013 ) «Про призначення стипендій імені Тараса Шевченка учням загальноосвітніх навчальних закладів» НАКАЗУЮ:

    Бар’єри вітчизняного літакобудування

    Ще два роки тому проект такої програми був розроблений фахівцями Мінпромполітики та учасниками ринку, розповів радник голови Державного агентства з управління державними корпоративними правами ...

    Суд признал вину российского оппозиционера А.Навального в хищении имущества

    Вынесен приговор по делу по обвинению российского оппозиционера Алексея Навального в совершении действий, предусмотренных статьей 160 Уголовного кодекса РФ (присвоение или растрата средств). ...

    Про передачу будівлі в м. Одесі у спільну власність територіальних громад Одеської області, Кабінет Міністрів України

    Про передачу будівлі в м. Одесі у спільну власність територіальних громад Одеської області Передати будівлю (літер А, Б) загальною площею 2050,6 кв. метра по просп. Маршала Жукова, 1а, у м. Одесі у спільну власність територіальних громад Одеської області для розміщення дошкільного навчального закладу за умови взяття зобов’язання органами місцевого самоврядування використовувати її за цільовим призначенням та не відчужувати у приватну власність.

    Об адвокате
    Доброе утро!

    Влюбилась в Ваш сайт!!! Какие же Вы умнички!!! От всего сердца хочу пожелать Вам материального благополучия и творческих успехов!
    Рекомендовано Адвокатом
    Телефон семейных адвокатов
    Статьи о семейном праве
    Стягнення заборгованості через суд

    Стягнення заборгованості через суд Часто стягнення заборгованості з боржника буде можливим здійснити лише після того, як було розглянуто та задоволено судом ...

    Розірвання шлюбу із засудженим, або ув'язненим

    Розірвання шлюбу із засудженим, або ув'язненим Сьогодні можна ініціювати «розділ» шлюбу з ув'язненим в суді, РАЦСі, якщо не мається спільних дітей.

    Консультации Адвоката
    Новости Семейного права
    Утверждена программа празднования Нового года ...

    Утверждена программа празднования Нового года в Киеве Мэр Киева Виталий Кличко утвердил программу празднования Нового года в столице. Об этом говорится в сообщении пресс-служба Киевской городской государственной администрации.

    Очільники вищих органів судової влади звернулися ...

    Очільники вищих органів судової влади звернулися до  Президента України та Голови Верховної Ради України У зв’язку із підготовкою внесення змін до бюджетного законодавства, в яких передбачається зарахування коштів від надходження судового збору до загального фонду державного бюджету, чим повністю ...

    Обладателем Кубка «Фемиды» стала команда Оболонского ..

    Обладателем Кубка «Фемиды» стала команда Оболонского райсуда г.Киева 13 декабря с. г. в преддверии Дня работников суда на территории учебно-тренировочной базы ФК «Динамо» состоялись финальные матчи и торжественное закрытие V турнира по мини-футболу среди команд судебных учреждений за Кубок «Фемиды». Турнир проводится под патронатом Совета судей Украины и Государственной судебной администрации (ГСА) Украины.

    77622d60ce9d54ae9fda0d258266067b