Овруцький районний суд Житомирської області
Справа № 617/12651/12
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 грудня 2012 року
Суддя Овруцького районного суду Кулініч Я. В. , розглянувши у скороченому провадженні в місті Овруч справу за позовом ОСОБА_1 до управління праці і соціального захисту населення Овруцької райдержадміністрації, управління Пенсійного фонду України в Овруцькому районі про зобов'язання нарахування та виплату коштів, передбачених Законом України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» та Законом України „ Про соціальний захист дітей війни» - , -
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернулася до суду та просить зобов'язати управління праці і соціального захисту населення Овруцької райдержадміністрації провести перерахунок та виплату допомоги у зв»язку з обмеженням споживання продуктів харчування місцевого виробництва та особистого підсобного господарства у відповідності до ст. 37 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» в розмірі 50% мінімальної заробітної плати, за період з 01.05.2011 року по 31.10.2011 року та зобов'язати управління Пенсійного фонду України в Овруцькому районі провести перерахунок та виплату доплати як непрацюючому пенсіонеру, який проживає на території радіоактивного забруднення у відповідності із ст.39 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» в розмірі 3-х мінімальних заробітних плат, за період з 01.05.2011 року по 22.07.2011 року, провести перерахунок та виплату додаткової пенсії за шкоду заподіяну здоров'ю, передбачену ст.51 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком за період з 01.05.2011 року по 22.07.2011 року та підвищення до пенсії у відповідності із ст.6 Закону України „ Про соціальний захист дітей війни» в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком, за період з 01.05.2011 року по 22.07.2011 року, мотивуючи тим, що вона є потерпілою внаслідок Чорнобильської катастрофи 2-ї категорії, має статус дитини війни та проживає в АДРЕСА_1 компенсації та доплати виплачувались їй не в розмірах, встановлених Законами, а в значно менших розмірах , що призвело до порушення її прав.
Представник відповідача УПСЗН Овруцької РДА заперечення проти позову не надсилав, хоча був належним чином повідомлений про відкриття скороченого провадження по справі.
Представник управління Пенсійного фонду України в Овруцькому районі заперечення проти позову не надсилав, хоча був належним чином повідомлений про відкриття скороченого провадження по справі.
Дослідивши докази, суд вважає, що позов слід задовольнити з наступних підстав.
ОСОБА_1 перебуває на обліку у відповідачів, є пенсіонеркою, потерпілою внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 2, має статус дитини війни, постійно проживає в АДРЕСА_1 що підтверджується копіями: паспорта громадянки України серії НОМЕР_1, посвідчення серії НОМЕР_2, довідкою управління Пенсійного фонду України в Овруцькому районі № 34351/02 від 11.11.11 р. та довідкою управління праці та соціального захисту населення Овруцької райдержадміністрації № Н-9231 від 08.11.2011 року.
Відповідно до ст.ст.37,39,51 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» позивач має право на відповідні доплати, які отримувала згідно постанови КМ України № 836 від 26.07.1996 року в конкретних розмірах.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України.
Відповідно до Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» на час виникнення правовідносин були передбачені серед інших і такі виплати:
- ст.37 Закону - громадянам, які проживають на територіях радіоактивного забруднення, виплачується щомісячна грошова допомога у зв'язку з обмеженням споживання продуктів харчування місцевого виробництва та особистого підсобного господарства у зоні безумовного (обов'язкового) відселення - 50 процентів від мінімальної заробітної плати;
- ст. 39 Закону - пенсіонерам, які проживають на територіях радіоактивного забруднення, провадиться доплата у зоні безумовного (обов'язкового) відселення - 3-х мінімальних заробітних плат;
- ст.51 Закону - додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров'ю, призначається у розмірі 30 процентів мінімальної пенсії за віком.
Зазначеною вище постановою № 836 усупереч Закону № 796-ХІІ, який визначив кратність одноразової компенсації в залежності від розміру мінімальної заробітної плати, яка визначається Законом, встановлено конкретні розміри компенсацій і доплат
Статтею 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» передбачено, що дітям війни пенсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії, підвищується на 30 % мінімальної пенсії за віком.
Законом України „Про державний бюджет України на 2008 рік» дію ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» було обмежено. Пенсії або щомісячне довічне грошове утримання, державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії, підвищувались в меншому ніж визначено Законом розмірі, і лише інвалідам.
Рішеннями Конституційного Суду України від 09.07.2007 року та від 22.05.2008 року положення Законів України „Про Державний бюджет України на 2007 рік» та „Про Державний бюджет України на 2008 рік» були визнані неконституційними. Таким чином, виплата підвищення дітям війни в повному обсязі відновлюється з моменту визнання вищевказаних положень неконституційними.
Законом України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» (статті 62 та 67) Кабінету Міністрів надано право проводити лише роз'яснення порядку застосування цього Закону, якими є постанови КМ №987 від 20.06.2000 року та №936 від 20.09.2005 року, та підвищувати розміри доплат, пенсій і компенсацій, передбачених цим Законом, відповідно до зміни індексу вартості життя і зростання мінімальної заробітної плати, але не зменшення їх та встановлення їх у твердій сумі, яка не відповідає Закону.
Частиною 2 ст.9 КАС України визначено, що у разі невідповідності нормативно-правового акта Конституції України закону України, міжнародному договору, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту, суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу.
За таких обставин, коли підзаконний нормативний акт суперечить Закону, обмежуючи права громадян, визначені останнім, застосування зазначеної постанови неможливе.
Переліком населених пунктів Житомирської і Київської областей, віднесених до зони радіоактивного забруднення внаслідок катастрофи, затвердженого постановою КМ України № 106 від 23.07.1991 року та розпорядженням КМ України № 17 від 12.01.1993 року, АДРЕСА_1 відноситься до зони безумовного (обов'язкового) відселення.
Статтею 62 Даного закону визначено, що роз'яснення порядку застосування цього Закону провадиться у порядку, визначеному КМУ, рішення якого є обов'язковими для виконання міністерствами та іншими центральними органами державної виконавчої влади України, місцевими органами державної виконавчої влади, всіма суб'єктами господарювання незалежно від їх відомчої підпорядкованості та форм власності.
Відповідно до п.2,4 Порядку використання коштів державного бюджету для виконання програм, пов'язаних із соціальним захистом громадян, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою КМ України від 20.09.2005 р. №936, розпорядниками коштів за ст.37 Закону є управління праці та соціального захисту населення по місцю реєстрації громадян, отже кошти за вказаною статтею підлягають перерахунку та виплаті саме управлінням праці і соціального захисту населення Овруцької райдержадміністрації.
Із змісту п.3 та п.4 мотивувальної частини рішення вбачається, що право Кабінету Міністрів України встановлювати у випадках, передбачених законом, порядок та розміри соціальних виплат та допомоги, які фінансуються за рахунок коштів Державного бюджету України може бути надано Верховною Радою України. Отже, Кабінет Міністрів України видає нормативно правові акти у сфері соціального захисту, керуючись, зокрема, Законами України, якими він на це уповноважується.
Повноваження Кабінету Міністрів України щодо визначення розміру коштів за ст. 37 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» в 2011 бюджетному році не надавалися і постанов з вказаних питань не приймалось, а тому не можуть бути застосовані за спірний період постанови Кабінету Міністрів, що прийняті до 2011 року.
В абз.2 п.2 Постанови КМ України № 936 від 20.09.05 вказано, що втрачають чинність пункти 20-22, 25-28, 30, 32-35 Порядку використання коштів Фонду для здійснення заходів щодо ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та соціального захисту населення, затвердженого постановою КМ України від 20.06.00 № 987, тобто п.24 Порядку, який стосується виплат пенсіонерам, є чинним.
Відповідно до п.24 Порядку використання коштів Фонду для здійснення заходів щодо ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та соціального захисту населення, затвердженого постановою КМ України від 20.06.00 № 987, видатки, пов'язані з наданням пільг щодо пенсійного забезпечення згідно із Законом України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» (пенсій на пільгових умовах за віком і стажем роботи, пенсій по інвалідності та у зв'язку з втратою годувальника, додаткові пенсії, щомісячні компенсації за втрату годувальника, підвищені пенсії і допомога), провадяться органами, які виплачують пенсію.
Вказана норма узгоджується зі ст.72 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», яка відносить до джерел формування коштів Пенсійного фонду кошти державного бюджету та цільових фондів, що перераховуються до Пенсійного фонду у випадках, передбачених цим Законом. Зазначені кошти становлять бюджет Пенсійного фонду (ст.71 цього Закону).
Крім того, згідно з Положенням про управління Пенсійного фонду України в районах, містах і районах у містах, затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 30.04.2002 № 8-2, управління Пенсійного фонду в районах, містах, районах у містах забезпечує своєчасне і в повному обсязі фінансування та виплату пенсій, безпосередньо призначає (здійснює перерахунок) і виплачує пенсії та інші виплати відповідно до чинного законодавства.
Пунктом 2.1 Положення визначено, що основними завданнями Управління є: забезпечення своєчасного і в повному обсязі фінансування та виплати пенсій, допомоги на поховання та інших виплат, які згідно із законодавством здійснюються за рахунок коштів Фонду та інших джерел, визначених законодавством, таким чином, відповідач зобов'язаний виплачувати пенсію та доплати до неї позивачу в перерахованому розмірі, а тому підвищення до пенсії непрацюючим пенсіонерам, які проживають на територіях радіоактивного забруднення, та підвищення як дитині війни підлягає перерахунку та виплаті управлінням Пенсійного фонду в Овруцькому районі, на обліку в якому і перебуває позивач.
На підставі викладеного, розмір нарахованих відповідачами підвищень та доплат за ст. 37 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» за період з 01.05.2011 року по 31.10.2011 року, за ст.ст. 39, 51 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» та ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» за період з 01.05.2011 року по 22.07.2011 року, не відповідає кратному розміру мінімальної заробітної плати, а тому вимога про їх нарахування та виплату в розмірах, визначених Законом України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», та Законом України „Про соціальний захист дітей війни» підлягає задоволенню.
Від сплати судового збору позивач звільнено згідно Декрету Кабінету Міністрів України «Про державне мито».
Керуючись ст.ст. 8-11,18,71,160-162,183-2,267 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Позов задовольнити повністю.
Зобов'язати управління праці та соціального захисту населення Овруцької райдержадміністрації провести донарахування та виплату ОСОБА_1 грошової допомоги в зв'язку з обмеження споживання продуктів харчування у відповідності до ст.37 Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», виходячи з розміру 50 % від мінімальної заробітної плати, розмір якої визначено Законом України „Про Державний бюджет України на 2011 рік» за період з 01.05.2011 року по 31.10.2011 року щомісячно.
Зобов'язати управління Пенсійного фонду України в Овруцькому районі провести донарахування та виплату ОСОБА_1 підвищення до пенсії непрацюючим пенсіонерам, які проживають на територіях радіоактивного забруднення, у відповідності із ст.39 Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», виходячи з розрахунку 3-х мінімальних заробітних плат, розмір якої визначено Законом України „Про Державний бюджет України на 2011 рік» за період з 01.05.2011 року по 22.07.2011 року щомісячно, додаткової пенсії за шкоду заподіяну здоров'ю у відповідності із ст.51 Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» виходячи із розміру 30% мінімальної пенсії за віком розмір якої визначено Законом України „Про Державний бюджет України на 2011 рік» за період з 01.05.2011 року по 22.07.2011 року щомісячно та підвищення до пенсії як дитині війни у відповідності до ст.6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни», виходячи з розміру 30% мінімальної пенсії за віком, розмір якої визначено Законом України „Про Державний бюджет України на 2011 рік» за період з 01.05.2011 року по 22.07.2011 року щомісячно.
Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга на постанову може бути подана через Овруцький районний суд в Житомирський апеляційний адміністративний суд протягом 10 днів з дня отримання копії цієї постанови.
Суддя: Я. В. Кулініч