Порушників швидкісного режиму ДАІ хоче виховувати словом, «Бутоном» і «Гарпуном»
Державну автомобільну інспекцію МВС України і Укртрансінспекцію Міністерства інфраструктури України продовжує непокоїти стан дотримання правил безпеки дорожнього руху у сфері пасажирських перевезень автомобільним транспортом, заявили в ході брифінгу в ДДАІ представники обох відомств. І справді, за вісім місяців по країні вже зареєстровано 978 дорожньо-транспортних пригод з потерпілими за участю пасажирських автобусів. При цьому загинуло 198 людей, ще 1786 осіб отримали травми різного ступеня тяжкості. Безпосередньо з вини водіїв автобусів трапилося 314 таких ДТП, в яких було смертельно травмовано 62 людини.
За словами т. в. о. начальника ДДАІ МВС України Володимира Резнікова, основними причинами аварій за участю пасажирського транспорту є порушення водіями правил маневрування (майже 40% від усіх ДТП), недотримання безпечної дистанції при пересуванні автошляхами (понад 20%), перевищення швидкості руху та порушення правил проїзду перехресть. Певна річ, кожна дорожньо-транспортна пригода за участю автобусів вирізняється великою кількістю потерпілих.
З метою посилення державного контролю за безпекою пасажирських перевезень і дотримання всіма причетними до цієї сфери послуг вимог чинного законодавства Державтоінспекція періодично проводить комплексні профілактичні заходи. Скажімо, в травні — червні проводився загальнодержавний місячник безпеки дорожнього руху «Автобус-2012», упродовж якого понад 600 сформованих разом з Державтоінспекцією з безпеки на автомобільному транспорті мобільних груп відслідковували ситуацію на автошляхах і перевіряли підприємства, що займаються перевезенням пасажирів. Подібні заходи обидва відомства повторили і в серпні. Можете собі уявити: протягом місяця виявлено 1800 фактів надання таких послуг без оформлення перевізниками відповідних документів, а в 116 випадках автобусами керували водії в нетверезому стані…
В принципі, така підвищена увага до цієї сфери, що називається, спрацьовує: ситуація з автобусними перевезеннями дещо покращилася. Але не настільки, щоб можна було заспокоїтися. Тому, починаючи з 1 жовтня, ДАІ МВС України, знову ж таки разом із Держтрансінспекцією, спробують ще раз «достукатися» до свідомості тих, хто береться перевозити людей. Наголос робиться на профілактиці правопорушень у цій сфері, для чого інспектори з безпеки руху вже почали відвідувати з лекціями і бесідами автопідприємства різних форм власності. Однак умовляти дотримуватися правил безпеки перевізників будуть не більш як тиждень, після чого почнуться жорсткі перевірки на автошляхах, коли «умовляти» будуть здебільшого репресивними методами.
Зараз важко сказати, скількох водіїв великих і малих автобусів усе-таки вдасться переконати суворо дотримуватися правил безпеки перевезення пасажирів. Адже йдеться про такі прописні істини, що знайти якісь нові методи, аби переумити дорослих людей, досить проблематично. Може, справді, нещадно, а головне, невідворотно карати винуватців так, щоб іншим була наука? Це так, до слова. Державтоінспекція великі надії покладає на нові електронні засоби контролю за дотриманням правил дорожнього руху. Приміром, на таку собі систему «Гарпун», яка в комплектації з приладами «ТруКам» чи відомим усім «Візиром» здатна вимірювати швидкість можливого автомобіля-порушника за принципово новою методологією точкового лазерного променя, а потім передати детальну «картинку» на стаціонарний пост ДАІ чи патрульний автомобіль.
Володимир Резніков зазначив, що таке обладнання буде періодично встановлюватися в місцях найбільшої концентрації дорожньо-транспортних пригод у спеціальних антивандальних боксах. Залежно від ситуації «Гарпун» на розсуд автоінспекторів зможе контролювати різні, найбільш проблемні у певний час доби ділянки автошляху. Натомість до кінця року, а то й раніше Державтоінспекція припинить використовувати прилади типу «Беркут», «Іскра» та «Радіс», що хоча й визначають швидкість транспортних засобів, але не мають функцій точної фото- чи відеофіксації порушення.
Більше того, стражі порядку на вітчизняних дорогах мають намір взяти на озброєння прилад, що дає змогу на відстані кількох сотень метрів виявляти нетверезих водіїв чи пасажирів у салоні автомобіля, що наближається. «У наших російських колег є такий спеціальний пристрій, що називається «Бутон», який приблизно за 300 метрів сигналізує працівникам Державтоінспекції про те, що хтось за кермом чи поряд вживав алкоголь», — розповів полковник Резніков. Упродовж двох тижнів він має намір доповісти міністру внутрішніх справ про досвід використання цього приладу в Росії, після чого, найімовірніше його в порядку експерименту спробують випробувати і на наших теренах. Знову ж таки, важко сказати, що з того вийде, але якщо апарат справді підтвердить свій фантастичний «нюх» на алкоголь, його сертифікують в Україні і придбають для Державтоінспекції.
ОКРЕМА ДУМКА
Василь ТУГЛУК, редактор відділу журналістських розслідувань
Безпека дорожнього руху і боротьба з його порушниками — річ, безумовно, важлива, оскільки за цим досить часто стоїть життя людей і їх здоров’я. Однак проблема ця комплексна і вирішити її лише зусиллями Державтоінспекції просто нереально. Передусім її розв’язання залежить від дисциплінованості і культури тих, хто за кермом автомобіля. А звідки цим якостям взятися, коли водії мають можливість спостерігати, як, приміром, по зустрічній, вискочивши з потоку авто, пре мерс з номерами Верховної Ради або просто vip-класу, власник якого вважає, що йому все дозволено. Коли в Києві на вулицях, що прилягають до парламенту, Кабміну, Адміністрації глави держави від даішників в очах рябить, а на проблемних в години пік перехрестях їх «вдень з вогнем» не знайдеш. Як наслідок, починають нахабніти інші водії і з подивом бачиш, як вслід за крутою бехою на зустрічну випихаються звичайні покоцані лушпайки — «чудо» російського чи вітчизняного автопрому.
Свою «посильну» частку у збільшення чисельності ДТП вносять і дорожні служби, оскільки шляхи, особливо місцевого значення, можна використовувати хіба що як танкодроми.