КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа № 875/11/13-а
Суддя-доповідач: Собків Я.М.
ПОСТАНОВА
Іменем України
10 листопада 2013 року м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді суддів при секретарі за участю: позивача представника відповідачаСобківа Я.М., Борисюк Л.П., Ключковича В.Ю. Присяжній Д.В. ОСОБА_5 Яросюк Т.А. розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_5 до Центральної виборчої комісії про визнання протиправними дій та зобов'язання прийняти рішення про реєстрацію кандидата у народні депутати України ОСОБА_5,-
ВСТАНОВИВ:
08 листопада 2013 року ОСОБА_5 звернувся в суд з позовом до Центральної виборчої комісії, в якому просить визнати протиправними дії Центральної виборчої комісії в частині відмови у реєстрації його кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 223 на повторних виборах народних депутатів України 15 грудня 2013 року та зобов'язати Центральну виборчу комісію у визначеному законом порядку прийняти рішення, яким зареєструвати його кандидатом у народні депутати України.
Крім того, позивач просить визнати факт наявності в його заяві про самовисування від 31 жовтня 2013 року тексту наступного змісту: «та згоду на оприлюднення біографічних відомостей у зв'язку з участю у виборах, а також із зобов'язанням у разі обрання депутатом протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати в управління іншій особі належні йому підприємства та корпоративні права у порядку, встановленому законом».
У судовому засіданні позивач позовні вимоги підтримав з підстав, викладених в позовній заяві.
Представник відповідача заперечував проти задоволення адміністративного позову, посилаючись на його необґрунтованість, недоведеність та безпідставність.
Розглядаючи справу в межах заявлених позивачем вимог, заслухавши пояснення сторін та дослідивши надані в справі докази, суд приходить до наступного висновку.
Відповідно до частини 3 статті 77 Конституції України, порядок проведення виборів народних депутатів України встановлюється законом.
Організація і порядок проведення виборів народних депутатів України визначені Законом України від 17 листопада 2011 року N 4061-VI «Про вибори народних депутатів» (із змінами і доповненнями).
Відповідно до частини 3 статті 52 Закону України «Про вибори народних депутатів України», право висування кандидатів у депутати у одномандатних округах реалізується виборцями через партії або шляхом самовисування у порядку, передбаченому цим Законом.
Згідно частини 1 статті 59 Закону України «Про вибори народних депутатів України», кандидати у депутати в одномандатних округах реєструються Центральною виборчою комісією за умови подання їй документів, передбачених статтею 55 цього Закону.
Як вбачається з матеріалів справи, 31 жовтня 2013 року до Центральної виборчої комісії надійшла заява громадянина України ОСОБА_5 разом з пакетом документів для реєстрації його кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 223 на повторних виборах народних депутатів України 15 грудня 2013 року.
Постановою Центральної виборчої комісії від 05 листопада 2013 року № 279 ОСОБА_5 було відмовлено в реєстрації кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 223 на повторних виборах народних депутатів України 15 грудня 2013 року.
Зазначена постанова мотивована тим, що у вказаній вище заяві про самовисування не вбачається надання ОСОБА_5 згоди на оприлюднення біографічних відомостей, а також відсутнє зобов'язання у разі обрання його депутатом потягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати в управління іншій особі належні йому підприємства та корпоративні права у порядку встановленому законом (або зазначенням, що таких немає).
За змістом частини 2 статті 55 Закону України «Про вибори народних депутатів України», Центральна виборча комісія реєструє кандидата у депутати, який балотується в одномандатному окрузі в порядку самовисування, за умови пред'явлення ним особисто одного із документів, передбачених пунктами 1 або 2 частини третьої статті 2 цього Закону, та отримання нею таких документів:
1) заяви про самовисування, датованої днем подання документів для реєстрації його кандидатом у депутати до Центральної виборчої комісії, із зобов'язанням у разі обрання депутатом припинити діяльність чи скласти представницький мандат, які відповідно до Конституції України та законів України несумісні з мандатом народного депутата України, та згоду на оприлюднення біографічних відомостей у зв'язку з участю у виборах, а також із зобов'язанням у разі обрання депутатом протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати в управління іншій особі належні йому підприємства та корпоративні права у порядку, встановленому законом (або зазначенням, що таких немає);
2) автобіографії кандидата в депутати, на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов'язково повинна містити: прізвище, власне ім'я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць, рік і місце народження, громадянство із зазначенням часу проживання на території України, відомості про освіту, трудову діяльність, посаду (заняття), місце роботи, громадську роботу (у тому числі на виборних посадах), партійність, склад сім'ї, адресу місця проживання, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості;
3) декларації про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру кандидата у депутати відповідно до статті 57 цього Закону;
4) документа про внесення грошової застави відповідно до статті 56 цього Закону;
5) 4 фотографії кандидата розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;
6) ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України кандидата.
Аналіз змісту зазначеної вище правової норми вказує на те, що для виконання умов реєстрації кандидатом у депутати громадянин, який балотується в одномандатному виборчому окрузі в порядку самовисування, зобов'язаний особисто надати до Центральної виборчої комісії належним чином оформленні документи. До переліку таких документів віднесено, зокрема, заяву про самовисування, у якій, серед іншого, обов'язково мають бути зазначені відомості про надання згоди на оприлюднення біографічних відомостей, а також зобов'язання у разі обрання депутатом потягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права у порядку встановленому законом (або зазначенням, що таких немає).
Таким чином, законодавець чітко прописав які саме відомості в обов'язковому порядку мають бути зазначені кандидатом у народні депутати в його заяві про самовисування.
Відповідно до частини 1 статті 60 Закону України «Про вибори народних депутатів України», Центральна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата у депутати, зокрема, у разі відсутності документів, зазначених у частині першій статті 54 чи частинах першій або другій статті 55 цього Закону.
Згідно частини 2 статті 60 Закону України «Про вибори народних депутатів України», рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику партії або кандидату у депутати, який балотується в одномандатному окрузі.
Помилки і неточності, виявлені в поданих кандидатами на реєстрацію документах, підлягають виправленню і не є підставою для відмови в реєстрації кандидата в депутати. Зазначені помилки і неточності повинні бути виправлені кандидатом у дводенний строк з дня подання зазначених документів (ч.3 ст. 60 Закону).
Як вбачається із заяви про самовисування ОСОБА_5 від 31 жовтня 2013 року, останнім фактично було викладено зміст пункту 1 частини 2 статті 55 «Про вибори народних депутатів України», що не дає змоги встановити наявність надання позивачем згоди на оприлюднення біографічних відомостей та зобов'язання у разі обрання його депутатом потягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати в управління іншій особі належні йому підприємства та корпоративні права у порядку встановленому законом (або зазначенням, що таких немає).
Доводи позивача про надання ним згоди на оприлюднення біографічних відомостей та зобов'язання у разі обрання його депутатом потягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати в управління іншій особі належні йому підприємства та корпоративні права у порядку встановленому законом (або зазначенням, що таких немає), суд у складі колегії суддів оцінює критично, оскільки зміст заяви про самовисування від 31 жовтня 2013 року позивачем не було викладено у чітко визначеній формі, а тому зміст даної заяви не може тлумачити про особистий намір позивача надати згоду на оприлюднення біографічних відомостей та зобов'язання у разі обрання його депутатом потягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати в управління іншій особі належні йому підприємства та корпоративні права у порядку встановленому законом (або зазначенням, що таких немає).
Отже, при винесенні рішення суд у складі колегії суддів враховує, що ані спірною постановою ЦВК, ані даним рішенням не обмежується право позивача на участь у виборах народних депутатів України, оскільки Законом України «Про вибори народних депутатів України» встановлені певні умови для реалізації названого права. В даному випадку, позивачем було порушено вимоги Закону України «Про вибори народних депутатів України» в частині змісту документів необхідних для його реєстрації кандидатом у народні депутати.
Оскільки заява ОСОБА_5 про самовисування не містить обов'язкових реквізитів та не відповідає вимогам, передбаченим Законом України «Про Центральну виборчу комісію», вона не може вважатися заявою про самовисування у розумінні пункту 1 частини 2 статті 55 Закону України «Про вибори народних депутатів України», що відповідно є перешкодою в реєстрації його документів.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 2 Закону України «Про Центральну виборчу комісію» передбачено, що Комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України, зокрема, принципів і засад виборчого процесу та однакове застосування законодавства України про вибори. Комісія будує свою діяльність на принципах верховенства права, законності, незалежності, об'єктивності, компетентності, професійності, колегіальності розгляду і вирішення питань, обґрунтованості прийнятих рішень, відкритості і публічності.
Згідно з частиною другою статті 3 Закону України «Про Центральну виборчу комісію», Комісія та її члени зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України, цим та іншими законами України.
З огляду на викладене, суд у складі колегії суддів приходить до висновку, що Центральна виборча комісія, відмовляючи позивачу в реєстрації кандидатом у народні депутати України, діяла на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Таким чином, перевіривши мотивування та доводи адміністративного позову, відповідно до вимог ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод щодо справедливого судового розгляду, врахувавши ст. 8 КАС України, відповідно до якої суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини, суд у складі колегії суддів вважає, що доводи позивача спростовуються матеріалами справи, запереченнями відповідача та не відповідають вимогам чинного законодавства, через що відсутні підстави для задоволення позову.
Оскільки при зверненні з даним позовом до суду позивачем не було сплачено судовий збір в розмірі 68,82 грн., тому, відповідно до ч. 9 ст. 172 КАС України, він підлягає стягненню з позивача в судовому порядку.
При цьому, в матеріалах справи не міститься доказів щодо звільнення позивача від сплати судового збору та не було надано ним таких в судовому засіданні.
Керуючись ст.ст. 94, 122, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 167, 172, 177 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_5 до Центральної виборчої комісії про визнання протиправними дій та зобов'язання прийняти рішення про реєстрацію кандидата у народні депутати України ОСОБА_5 - залишити без задоволення.
Стягнути з ОСОБА_5 на користь держави судовий збір в розмірі 68 грн. 82 коп.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Вищого адміністративного суду України у дводенний строк з дня її проголошення.
Головуючий суддя суддя суддя Я.М. Собків Л.П. Борисюк В.Ю. Ключкович
Головуючий суддя Собків Я.М.
Судді: Борисюк Л.П.
Ключкович В.Ю.